Vynález automobilového vlaku

V roce 1905 spatřila světlo světa novinka v dopravě - automobilový vlak. Při zkouškách na závodní dráze vynálezce Renarda v Paříži, se osvědčil tak dobře, že podobné pokusy byly konány také jinde. Stalo se tak i v Schönenbergu u Berlína, odkud pochází náš obrázek.

Základní myšlenkou vynálezu byl vlak bez kolejí, kde by lokomotivu zastupoval automobil se strojem příslušně silným. Věc zdála by se na pohled snadnou, leč vadila zde ta okolnost, že vozy k automobilu a vůbec k jakékoli tažné síle připoutané nesledují úplně cestu stroje, který je napřed, nýbrž v zátočinách si okliku zkracují nebo při rychlé jízdě vlastní setrvačností tvoří pohyblivý ohon, jemuž svěřit zboží i lidské životy bylo přímo nebezpečné.


Vynález Renardův řešil tuto vadu bezkolejného vlaku jednoduše a šťastně. Vozy mezi sebou i s automobilem byly spojeny zvláštní pevnou osou, opatřenou klouby tak důmyslně, že všechna kola vozů tažených sledovaly skoro přesně dráhu automobilu a činily tak celek, který působil živým dojmem a při zatáčkách připomínal plně vlak, pohybující se na železných kolejích. A tak bylo konstatováno, že není pochyby, že praktičnost Renardova vynálezu je prokázána a že ho bude použito zanedlouho i v jiných městech zvláště místo dostavníků.

Jak se tento vynález uplatnil, ví jistě každý z vás. Automobilové vlaky můžeme dnes potkat téměř v každém turistickém středisku i v řadě turisticky zajímavých měst.
                                                                                                                       
(kp,sportovnilisty.cz,foto:arch.)